جراحي كيست تخمدان

ديجيتال ماركتينگ

۱۶ بازديد

عمل كيست تخمدان چيست از شايع ترين بيماري هاي زنان مي توان به اين مشكل اشاره كرد. دو عضو پاييني رحم، تخمدان ها هستند كه وظيفه آن ها توليد هورمون استروژن است. از شايع ترين آنها مي توان فوليكولي را نام برد.درصد بالايي از زنان به به اين عارضه دچار ميشوند و از وجود آن اطلاعي ندارند. در برخي موارد اين گونه كيست ها به خودي خود از بين مي روند و علائمي ندارند و گاهي مواقع نياز به درمان به اشكال گوناگون ميباشد. به طور معمول قبل از يائسگي كيست ها به دليل وجود چرخه قاعدگي نيازي به عمل جراحي ندارند. اصولا جراحي زماني توصيه مي شود كه موارد مشكوك به كيست هاي سرطاني وجود داشته باشد.

تخمدان ها بخشي از سيستم توليد مثل زنان هستند. خانم‌ها دو تخمدان دارند كه علاوه بر تخمك هورمون هاي استروژن و پروژسترون توليد مي‌كنند. در طي دوران باروري يعني از بلوغ تا قبل از يائسگي هر خانم در هر سيكل ماهيانه يك تخمك آزاد مي‌كند. گاهي كيسه‌اي حاوي مايع كه به آن كيست گفته مي‌شود، در تخمدان شكل مي‌گيرد. خانم‌ها براي اطمينان از سلامت خود بايد به طور مداوم تحت آزمايش‌هاي مختلف باشند تا اگر علائمي نشانگر بيماري ديدند از آن آگاه شوند.

 

در مطب دكتر مظاهري با بهره مندي از جديدترين و بهترين دستگاه‌ها، كيست تخمدان به صورت كامل رفع شده و بيمار در بازه زماني كوتاهي درمان مي‌شود.

 

كيست تخمدان چيست؟

 كيست تخمدان كيسه ايست مملو از مايعات كه در داخل و يا سطح تخمدان به وجود مي‌آيد. بيشتر خانم‌ها حداقل يك بار كيست تخمدان را تجربه مي‌كنند و بيشتر اين كيست ها بدون درد هستند و پس از چند ماه خودبه‌خود از بين مي‌روند.اما برخي ديگر از انواع آن مي‌توانند منجر به علائم جدي شوند..

 

علائم كيست تخمدان

اغلب كيست هاي تخمدان كوچك و فاقد علائم خاصي هستند. با اين حال اگر كيست رشد كند ممكن است علائم نيز پديدار شوند. علائم مي‌توانند شامل اين موارد باشند:

ورم

فشار و بادكردگي

درد در ناحيه زير شكمي

 

عوارض جانبي ناشي از كيست تخمدان

بسياري از كيست هاي تخمدان خوش خيم هستند و خودبه‌خود و بدون درمان از بين مي‌روند. اما در موارد نادر ممكن است پزشك در طول آزمايش متوجه كيست سرطاني در تخمدان شود. از عوارض مهم و خطرناك كيست‌هاي تخمدان، پيچ خوردن كيست به دور خودش است كه اغلب با درد شديد، تهوع و استفراغ، بي‌اشتهايي، ضعف و افت فشار خون مي‌تواند همراه مي‌باشد.

 

در موارد ديگر اگر كيست باعث چرخيدن تخمدان شود، بيمار ممكن است درد شديد توام با حالت تهوع و استفراغ داشته باشد. برخي از علائم نادر شامل موارد زير مي‌باشد:

درد خفيف در ناحيه كمر و ران پا

مسدود شدن مثانه يا روده

احساس درد در طول رابطه جنسي

بالا رفتن غيرقابل توجيه وزن

درد در طول دوره قاعدگي

درد در ناحيه لگني

خونريزي غيرطبيعي واژينال

 

علل به وجود آمدن كيست تخمدان

در بعضي موارد فوليكول‌ها در طول تخمك گذاري پاره نمي‌شوند و تخمكي آزاد نمي‌كنند و به‌جاي آن مايعات بيشتري درونشان ذخيره‌شده و تبديل به كيست تخمدان مي‌شود. در موارد ديگر، فوليكول تخمك را آزاد مي‌كند اما كيسه اش به‌جاي حل شدن، دوباره بسته‌شده و با خون و مايعات ديگر پر مي‌شود.

 

تشخيص كيست تخمدان

پزشك مي‌تواند در ابتدا آزمايش روتين لگن را انجام دهد تا وجود كيست تخمدان را تشخيص دهد.اگر دريكي از تخمدان ها وجود كيست را احساس كرد به بيمار دستور سونوگرافي مي‌دهد. آزمايش سونوگرافي به پزشك كمك مي‌كند اندازه، محل، شكل و تركيب‌بندي ( جامد يا مايع بودن محتويات ) كيست را تشخيص دهد.

 

پيشگيري از كيست تخمدان

باوجود اينكه هيچ راهي براي پيشگيري از كيست هاي تخمدان وجود ندارد، آزمايشات مداوم مي‌تواند به شما در تشخيص زود هنگام بيماري‌هاي تخمدان كمك كند.

 

درمان كيست هاي تخمدان

اگر كيست هاي تخمدان به خودي خود از بين نروند و يا بزرگ‌تر شوند، پزشك براي كوچك شدن يا از بين رفتن كيست ها روش‌هاي درماني زير را پيشنهاد مي‌كند:

 

قرص‌هاي ضد بارداري.

 

لاپاراسكوپي

 

لاپاراتومي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.